07132341801-6

shahriyar.hospital.94@gmail.com

عمل جراحی P C N L
پنج شنبه 10 شهریور 1401
    
بازدید: 832
    

 

عمل جراحی P C N L  

خارج کردن سنگ از راه سوراخ کوچک پوستی (PCNL)

در گذشته تمام موارد سنگهای بزرگ کلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شکاف وسیع در ناحیه پهلو یا شکم درمان می شدند.

در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از آن مثل فتق محل عمل شکایت داشتند . خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شکنی با امواج صوتی (برای سنگهای کوچکتر از5/1تا 2 سانتیمتر) می توان اکثر سنگ های بزرگتر کلیه را براحتی و بدون شکاف وسیع پهلو درمان نمود.

 

مراقبت های قبل از جراحي :

 

_ بيمار همان روز عمل یا 1 روز زودتر در بيمارستان بستري مي گردد. ( بيمار بايد تمامي آزمايشها ، عکسها، سونوگرافی ها و .... مربوط به بيماري را همراه داشته باشد.)

_ بيمار بايد از شب قبل از عمل ناشتا باشد

_ بيمار بايد موهای ناحيه تناسلي، پهلو، پشت وشکم خود را اصلاح نمايد و در صورت امکان شب قبل از عمل دوش گرفته و با آب و صابون بدن خود را شستشو نماید .

_ به منظور کاهش خونريزي به هنگام عمل وبعد از آن مصرف داروهايي مثل آسپرين وساير داروي ضدالتهاب از 10 روز قبل از عمل قطع گردد.  

_ در صورت داشتن بيماري خاص ، حساسیت و ... پزشک يا پرستار بايد مطلع گردند.

 

بعد از جراحی:

بر اساس تشخیص پزشک متخصص بیهوشی ممکن است از بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی جهت بیمار استفاده شود .

بعداز عمل بیمار حدود 2-1 ساعت در اتاق ریکاوری ( بهبودی ) مراقبت می شود و بعداز به هوش آمدن کامل به بخش منتقل می شود . بعداز عمل ، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری ، کمی سوزش در مجرای ادرار داشته وبه علت شکستن سنگها در داخل کلیه رنگ ادرار کمی خون آلود می باشد که بتدریج برطرف می شود طبق دستور پزشک  بعداز 48 ساعت سوند ادراری بیمار و چند روز بعد لوله پهلوی بیمار خارج می شود. درصورتیکه از سوراخ پهلو ترشحی مشاهده نشود بیمار روز بعد مرخص می شود.

عوارض:

ممکن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. درصورتی که مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشک خود تماس بگیرد .

 

در این موارد ممکن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد که بصورت سرپایی قرار داده می شود.

مراقبتهاي بعد از جراحي:

_ شما تا صبح روز بعد از جراحي اجازه خارج شدن از تخت را نداريد. در صورتي که پزشک شما اجازه دهد مي توانيد از تخت خارج شده، مايعات وسپس غذا مصرف نماييد.

_ شما بعد از جراحي سوند فولي داريد. سوند فولي لوله اي است که از طريق مجراي ادرار شما تعبيه شده است وسر آن داخل مثانه بوده وادرار شما از طريق آن به داخل يک کيسه تخليه مي شود.

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.